WILHELMINASLUIS  

 ANDEL

31 juli 1942  Noodlanding Messerschmitt 210 in Andel

 

In het “Verliesregister 1939-1945: Alle militaire vliegtuigverliezen in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog” kom ik een hele tijd geleden de melding tegen dat op 31 juli 1942 een Messerschmitt een noodlanding maakt in of nabij Andel.

Verdere informatie over dit gebeuren kan ik nergens vinden, noch in de bekende werken over deze periode, noch in de streekliteratuur kom ik een vermelding tegen.

Raadpleging van experts in de luchtoorlog in WO2 levert in eerste instantie meer vragen dan antwoorden op, maar langzamerhand wordt toch meer bekend.

 Op 31 juli 1942 stijgt Uffz. Hermann Bolten vanaf Soesterberg op met een Messerschmitt 210-A1. Of op die vlucht ook een tweede bemanningslid meevliegt, is onbekend, waarschijnlijk is het niet.

In zijn vliegboek meldt hij later dat hij die dag om ca. 11.15 uur in de buurt van Neer-Andel motorproblemen krijgt. Hij maakt een noodlanding in de Helenapolder. Een polder die kan worden gesitueerd op de plaats waar nu een rotonde ligt op de kruising van de Neer-Andelseweg in Andel en de N267 tussen Giessen en Heusden.

Bolten is op dat moment geplaatst bij Erprobungsstaffel 210 -ook wel genoemd Versuchskommando 210 en Erprobungskommando 210- in Lechfeld, maar is een aantal (waarschijnlijk twee) dagen op Soesterberg. In zijn “Flugbuch” staat dat hij op dat moment de Me 210 NT+CM vliegt.

In 2004 komt informatie dat het vliegtuig bij de noodlanding een schade van 90% of meer lijdt en als afgeschreven wordt beschouwd. Bolten raakt bij de crash gewond.

Niet de laatste keer, want op 6 juni 1944 wordt hij in de buurt van het Franse St. André tijdens een landing met een Me 410 door een geallieerde nachtjager neergeschoten. 

Het Werkenummer van het gecrashte vliegtuig wordt opgeschreven als 110063 en de crashplaats als in de buurt van Gorinchem. Het tweede klopt een beetje, maar het eerste kan niet waar zijn. Waarschijnlijk door een onduidelijk handschrift wordt het nummer gelezen als 110063, maar naar alle waar-schijnlijkheid, zeker eigenlijk, moet dit 110069 zijn.

Op 24 juni 1943 wordt namelijk een Me 210-A1 van 9./ZG1 met Werkenummer 110063, 2N+JT, ten noordoosten van Cap Blanc neergeschoten na een gevecht met een  Spitfire. De bemanning, Uffz. Werner Guenther en Gefreiter Hugo Ludwig, wordt als vermist opgegeven. 

Het kan dus eigenlijk niet anders dan dat het Werkenummer van de Andelse Me 210-A1 069 moet zijn.

 Meer informatie is tot op dit moment niet verkregen. Hermann Bolten blijft vooralsnog verder onbekend, de schade van 90% is ook niet gestaafd door andere bronnen. Foto’s van de crash of van het afvoeren van het wrak zijn er niet.  Conclusie is dat m.b.t. tot deze crash er nog steeds meer vragen dan antwoorden zijn. Misschien dat “oral history” nog wat duidelijkheid kan verschaffen.  


            terug naar Oorlog in de Regio